cena bez DPH: | 209,00 Kč (8,5 EUR ) |
cena vč. DPH: | 209,00 Kč (8,5 EUR ) |
Formát | A4, 210x297 mm |
Počet stránek: | 26 |
Vazba: | měkká |
Autoři: | Mária Navrátilová, ilustrace Jaroslav Soumar |
ISBN: | 978-80-8772-2541 |
Vydalo: | Vydavatelství a nakladatelství ABC SFUMATO® |
BONUS KE STAŽENÍ: | www.sfumato.cz/kniha-mysky/ |
katalogové číslo: | 2254 |
EAN: | 9788087722541 |
Tvořivý pedagog najde ve scénáři příležitost k výuce témat vhodných pro prvouku, nabídne uplatnění v hudební výchově, ale situace mají výtěžnost i v hodinách vyhrazených pro tvorbu klimatu, třídních pravidel a cíleného sociálního učení. Mezi řádky totiž žáci objevují v myškách pracovitost, spolupráci, škodolibost, některé jsou hyperaktivní, neposedné – zkrátka mají lidské vlastnosti, s nimiž se děti snadno ztotožní. Na těchto situacích učitel staví svůj dialog se žáky, ukazuje jim, co je správné a co se dělat nemá, co je ohrožuje a jak navodit pocit bezpečí.
Myšky mají rády tradičně sýr, ale tyto myšky jsou trošku jiné – jsou mlsné a mají rády sladkosti. Ohrozí je to nějak? To se dozvíte, když si příběh přečtete a podíváte se na něj kreativně. Využijete svou příležitost a přeneste přirozené reakce dětí do cílů výuky. Se zakoupenými materiály je to snadné! Návod máte k dispozici!
Učitel žáků prvního stupně ZŠ, dětí MŠ nebo i učitel ZUŠ si společně s knihou zakoupí příslušné dokumenty ke stažení: scénář, noty k hudbě, audionahrávky jednotlivých písní, video z výuky a video z autentického vystoupení žáků. Budou mít tak k dispozici materiály, které jim pomohou v realizaci celého příběhu ve své kmenové třídě. Hudební doprovod je snadný a lehce uchopitelný, k dispozici jsou noty i doprovodné akordy. Melodie jsou jednoduché a texty lehce zapamatovatelné přesně tak, jak každý učitel očekává. Hravost se dá využít jak v hudební výchově (poslechy, zpěv, tanec), tak i v tělesné výchově (svobodný pohyb v prostoru, trénink změny pohybu na povel apod.). Audionahrávky jsou řazeny v dějové posloupnosti, aby se daly snadno využít v případě pouštění na vystoupení – besídka, školní akademie, či jakákoliv další prezentace pro rodiče a veřejnost.
Učitel získá nejen avizované soubory ke stažení, ale také návod metodického postupu práce s dětmi. Dostane například informaci, že hlavní princip práce je autentičnost, kterou zachová přirozené chování žáků – učitel jen využije jejich bezprostřednosti. Děti totiž trénují, nikoliv nacvičují. Nejde o klasický nácvik divadla. Pracují bez scénáře – jsou vedeni vlastní intuicí. Učitel dává směr jednotlivým obrazům (ty nemusejí být kontinuální) a ony reagují na jeho instrukce. U takové činnosti dávají průchod své dětské přirozenosti, uvolní se. V rolích prožijí ponaučení (nachytají se např. v pastičce, kde je nastražená dobrůtka), prožijí spolupráci a soudržnost, budou mít možnost hledat řešení v týmovém ohrožení. Uvědomí si rozdílnost povahových vlastností (pýcha, nápaditost, rozvážnost, ignorantství, hnidopišství, jízlivost, povýšenost, statečnost aj.), budou mít příležitost pomoci si, uznat jiný názor a nežárlit na to, že ho má.
Učitel má skvělou a neopakovatelnou příležitost se svými žáky tvořivě komunikovat: Však my je pochytáme, viď? Jak je pochytáme? Co teď uděláš? Naštvalo tě to? Jak se budeš tvářit? Naštvi se víc! Ukaž, že máš kamarádku ráda!
Děti se mohou v rolích vystřídat, mají je v toku času všechny natrénované, takže mohou během procesu chybět. Nezáleží na pohlaví dítěte, každý může hrát každého, jsou zastupitelní.
Teprve, když žáci příběh znají, prožili si ho, mají ho osahaný, pak mohou do rukou dostat text. Čtou ho, ujišťují se ve své cestě – vybavují si své zážitky, vyvolávají emoce, sdělují myšlenky a učitel zjišťuje, že naprosto pochopili význam příběhu, že rozumějí sdělení čteného textu. Mohou tak aplikovat zkušenost z vlastního herectví do síly hlasu. Učí se vyjádřit niterní emoci, nestydí se uplatnit to, co se při hraní zrodilo. Učitel pobízí žáky, aby svůj katarzní prožitek přenesli do hlasu při čtení. Navíc pedagog nachází prostor pro přizpůsobení jednotlivých scén aktuálnímu záměru, aktuální potřebě, lze je totiž rozšiřovat, pružně s nimi pracovat. Není omezen striktním scénářem.
Autorka dala do projektu srdce a podělila se s něčím, co jí samotné ve výuce fungovalo. Naštěstí si svůj vlastní zážitek a pocit radosti z práce s dětmi nenechala jen pro sebe. Vryly se jí do paměti a léta je uchovávala, hýčkala a čekala na příležitost, aby je mohla předat dál. A to je to, co z celé práce cítíme: zkuste si to i VY!
Jako BONUS k této knize jsme pro vás připravili rozsáhlý doprovodný materiál ke stažení, který vám umožní tuto knihu využí naplno a který naleznete na adrese: https://www.sfumato.cz/kniha-mysky/